Főmenü


kulturális programok

A 9. és 10.b osztály a MU Színház Chance Operation című előadásán járt

A 9.b-vel karöltve a MU Színház Chance Operation című előadásán jártunk. Vegyes érzelmekkel távoztunk. Az előadást Gaál Mariann koreográfus rendezte és csak négy táncos szerepelt benne. Az volt a célja, hogy a diákok és a gyerekek más szemszögből figyeljék a mozgásszínházat, új ajtók nyíljanak meg és talán kevesebb előítélet legyen bennünk ezzel a műfajjal kapcsolatban. Voltak benne nagyon szép részek és voltak olyanok is amikor "nem jött át" a lényeg. Ennek az oka leginkább az lehetett, hogy két teljesen különböző korosztályt céloztak meg. Ugyanúgy próbálták megismertetni a mozgást középiskolásokkal és óvodásokkal/kisiskolásokkal is. A közönség bevonása fontos szerepet töltött be a darabban, ami néha sikeres volt, de többször is kudarcba fulladt, hiszen többen voltunk "nagyok" mint a "kicsik". A kisgyerekek ugyanis nagyon élvezték az interaktív színházlátogatást, de én azt éreztem, hogy ez középiskolásoknak már gyerekes. Nehéz megtalálni a különböző korosztályokkal a megfelelő hangot és nem szólhatunk ugyanúgy egy óvodáshoz, mint egy gimnazistához. Ettől függetlenül pozitív élmények is voltak! Az előadást a közönségnek kellett összerakni: párosítani a zenéket a táncokkal ami nagyon érdekes volt. A video és a tánc összehangoltsága és az improvizáció lenyűgöző volt. Hihetetlenül nehéz volt a táncosok dolga, hiszen a darab nem volt mozdulatról-mozdulatra megkomponálva és legtöbbször nekik kellett rögtönözniük a táncot. Ez nagyon nagy odafigyelést, teljes erőbedobást és bátorságot igényel, amiből azt hiszem mindenki tanulhat. Jó pont az is, hogy élő zene szólt és volt hogy a zenészek is improvizáltak. A leghasznosabbnak mégis azt tartom, hogy utána volt lehetőségünk beszélgetni a rendezővel, a zenészekkel és a táncosokkal. Szükség volt rá.

Őri Eszter 10.b

2010.Október 25-én, hétfőn, a 10.b osztály idei első közös színházi előadására ült be a Mu színházba. A produkció elsődleges célja az volt,hogy ízelítőt nyújtson a korosztályunknak is a kortárs modern
táncból. A címe Chance Operation. Mindenki izgatottan helyezkedett a nézőtéren, és várta a "meglepetést". A délután nem a megszokott módon zajlott le. Szubjektív, hogy ki hogyan áll hozzá ahhoz, hogy bevonják a közönséget is a játékba, de sosem mindegy, hogyan teszik ezt. Sokszor éreztük zavarónak, hogy a konferáló nem kezelt minket "kis felnőttként"; azaz plüss dobókockákkal, sok tapsolgatással, cetlik kihúzásával próbálta meg izgalmasabbá tenni a foglalkozást. Kétlem,hogy ez idevaló volt. A darabot, amit néztünk már 3 éve játszák. Az látszott, hogy jól begyakorolt mozdulatokkal felszerelt, számomra tehetségesnek vélt táncosokat láthattunk. A jelenetek ismerősek voltak egy korábbi videofelvételről, amit még az osztályfőnökünk, Herold Eszter tanárnő mutatott Erdélyben az egyik buszút során. A koreográfiát  Gaál Mariann tanította be. Nem ismerem a munkásságát, ez volt az első jelenetsor, amit láttam tőle, ez alapján még nem lehet véleményt
formálnom, de ez nem tetszett. Zavaró volt,hogy nem egy egységes előadást láthattunk, bár felhívták a figyelmünket,hogy ez csak ízelítő, sokan mégis más elvárásokkal nézték a produkciót. Összességében mindenki úgy vélekedik, hogy tapasztalatnak ez is tökéletesen megfelelt, veszíteni nem veszítettünk vele semmit, tanulni még mindig mindenki tudott belőle, magam is ellestem néhány apróságot.

Kíváncsian várom a következő színházlátogatást.

Faludi Zsófia 10 B

 

 

 A sepsiszentgyörgyi Plugor Sándor Művészeti Lícum és iskolánk tanulói az Apáczai Közalapítvány Határtalanul! programjának részeként tíz napot töltöttek el közösen Sepsiszentgyörgyön. A közös tréning során számtalan téma merült fel, melyek során különbségek, hasonlóságok éppúgy szóba kerültek, mint a fiatalokat érintő más érdekes témák, vagy problémák. A közös műhelymunka eredményeképp létrejött előadás ezeket a témákat dolgozza fel a két iskola saját színházi nyelvét felhasználva.

Az úton készült fotókat megtekintheted a Képeink alatt.

 

Rongyos élet

Drámatagozatunk kilencedikes tanulói rendszeres résztvevői a Trafó beavató színházi sorozatának,  melyet többek közt Gyevi-Bíró Eszter drámapedagógus, iskolánk művésztanára vezet. Erről olvashatunk a Népszabadság 24-i számában.

 http://nol.hu/lap/kult/20100224-rongyos_elet

 

Hogyan jutunk a ruhakupactól a megfelelési kényszerig a beavató színházban? A beavatás szó hamarabb idézi föl az emberben valami füstös-dobos törzsi szertartás képét, mint egy osztálytermét. A beavató programját hat éve indító Trafó most új formában tanítja színháznézésre a kamaszokat.

– Ismeritek a tapskört? – kérdezi a tizenegyedik béseket Gyevi-Bíró Eszter drámapedagógus, mozgástanár, aki, mint az atléta a futórajt előtt, úgy készül az első drámajátékára. Rogyasztott térd, összefordított tenyerek, koncentrált figyelem. Az újbudai Nemes Nagy Ágnes Gimnázium drámatagozatos osztályát csöppet sem lepi meg a feladat, villámgyorsan csapkodják a tenyerüket, így is hat perc huszonhét másodpercbe telik, még végigér a kör. Hogy hogyan jutunk majd ettől a stopperre tapsolástól Réti Anna Fregoli szindróma című táncelőadásáig, azt ezen a ponton még elég nehéz belátni. Helyette megint gyakorlat jön: a körben állóknak egyenként kell áthaladniuk a termen, és helyet cserélniük valakivel. Nem lehet nem észrevenni, mekkora kín ez a mellekkel, pihebajszokkal küzdő kamaszoknak. Aztán kiscsoportos munkában asszociálniuk kell – az álarc szóra. A játékkedv ragadós, a Trafó beavató programjának koordinátorával, Juhász Dórával mi is kedvet kapunk a szógyűjtögetésre. Írjuk, hogy smink, szerep, gátlás, megfelelési kényszer. És hallgatjuk, hány gimnazista emlegeti álarcai kapcsán a félelmet.

Mint egy jól menő turkáló bálabontáskor, úgy néz ki egy héttel később a Trafó színpada. A nézőteret pedig majdnem teljesen megtölti a beavató színházi programban résztvevő öt gimnáziumi osztály. Diszkrét kuncogással nyugtázzák, ahogy a Cirque du Soleilt megjárt mokány táncos, Újvári Milán átlag kétpercenként hasast ugrik egy embermagasságú rongykupacba. Moraj hullámzik végig a termen akkor is, amikor a táncos-koreográfus Réti Anna hátul gombolódó otthonkájából kifelé nyúlkál, s mint egy szatír, időnként a saját fenekébe markol. A vég nélkül cihelődő két alak túrja, hajigálja, kifordítja, ráncigálja, s a másikról időnként lelopja a ruhadarabokat. Évődnek, cicáznak, de mindig csak egyegy percig azok, akik.

Mit lát mindebből egy tizenhat éves? Vagyis mit ért? És hogyan kapcsolja be azt a saját életébe? Körülülik az osztályok a színpad közepére táblát állító Gyevi-Bíró Esztert, rongykupacuk szélein, már utcai ruhában üldögélnek a táncosok. S a majdnem teljesen szótalan előadás után hirtelen minden a szavak körül forog megint. Először azt kell összegyűjteni, miben látják magukat jónak és miben gyengének a srácok. Érdekessé akkor válik a faggatózás, amikor az a bizonyos mindennapi álarc újra előkerül. És bebizonyosodik, mennyiféle arcot használunk a családtól a baráti körön át a hivatalig. – A felnőttek szerepei közül melyik zavar leginkább? – fűzi tovább a fonalat Gyevi-Bíró, s az Alternatív Közgazdasági Gimnázium szószólója olyan határozott nyugalommal sorolja az utált jellemeket, mintha a hétfőre betanult memoritert szavalná: válás miatt depressziós anya, tenyérbemászó nevelőszülő, munkamániás apa, unalmas tanár.

Érezni, hogy már csak egy nagyobbacska ugrásra vagyunk magától a produkciótól. Most meg kell fejteni, mi lesz az eredménye annak, ha szerepekbe kényszerítik az embert. „Frusztráció!” „Lázadás!” „Beletörődés!” „Önpusztítás!” „Rejtőzködés!” – harsognak az ötletek (vagy tapasztalatok) a tér különböző sarkaiból. És váratlanul megfogalmazódik egy olyan mondat is: ez az egész ruhakupac itt nem más, mint megfelelési kényszerünk metaforája. Összes szerepünk egy csomóban. – És jó lenne vigyáznunk –fejtegeti egy tizenöt éves lányka –, hogy ne jussunk oda, ahová a játékban Réti Annáék: hogymár mi felelünk meg a gönceinknek, nem pedig azok nekünk.

Új nézőnemzedék?

„Színesebb, emberibb és egyre közelebbi művész-közönség viszonyra van szükség. Új generációt nevelnünk, amelyik képes kell hogy legyen színpadi produkciókat több szempontból is átgondolni” – magyarázza a módszerről Gyevi-Bíró Eszter, akinek a legfőbb célja az, hogy gondolatokat generáljon ezeken a „beavatásokon”. „Valójában az én moderátori szerepem is modell a gyerekeknek, ha azt látják, hogy senkit nem hurrogok le, hogy többféle megoldás lehetséges. Meg kell tanulniuk véleményeket ütköztetni úgy, hogy közben eltűrik a másikét is. A Trafó fél éve megújított beavató programjába már a művészeket is bevonjuk. A végére általában gyönyörűen beavatják őket a saját előadásukba –a gyerekek.”

var gtbTranslateOnElementLoaded;(function(){var lib = null;var checkReadyCount = 0;function sendMessage(message, attrs) { var data = document.getElementById("gtbTranslateElementCode"); for (var p in attrs) { data.removeAttribute(p); } for (var p in attrs) { if ("undefined" != typeof attrs[p]) { data.setAttribute(p, attrs[p]); } } var evt = document.createEvent("Events"); evt.initEvent(message, true, false); document.dispatchEvent(evt);}function checkLibReady (){ var ready = lib.isAvailable(); if (ready) { sendMessage("gtbTranslateLibReady", {"gtbTranslateError" : false}); return; } if (checkReadyCount++ > 5) { sendMessage("gtbTranslateLibReady", {"gtbTranslateError" : true}); return; } setTimeout(checkLibReady, 100);}gtbTranslateOnElementLoaded = function () { lib = google.translate.TranslateService({}); sendMessage("{EVT_LOADED}", {}, []); var data = document.getElementById("gtbTranslateElementCode"); data.addEventListener("gtbTranslate", onTranslateRequest, true); data.addEventListener("gtbTranslateCheckReady", onCheckReady, true); data.addEventListener("gtbTranslateRevert", onRevert, true); checkLibReady();};function onCheckReady() { var ready = lib.isAvailable(); sendMessage("gtbTranslateLibReady", {"gtbTranslateError" : !ready});}function onTranslateRequest() { var data = document.getElementById("gtbTranslateElementCode"); var orig = data.getAttribute("gtbOriginalLang"); var target = data.getAttribute("gtbTargetLang"); lib.translatePage(orig, target, onProgress);}function onProgress(progress, opt_finished, opt_error) { sendMessage("gtbTranslateOnProgress", {"gtbTranslateProgress" : progress, "gtbTranslateFinished" : opt_finished, "gtbTranslateError" : opt_error});}function onRevert() { lib.restore();}})(); (function(){var d=window,e=document;function f(b){var a=e.getElementsByTagName("head")[0];a||(a=e.body.parentNode.appendChild(e.createElement("head")));a.appendChild(b)}function _loadJs(b){var a=e.createElement("script");a.type="text/javascript";a.charset="UTF-8";a.src=b;f(a)}function _loadCss(b){var a=e.createElement("link");a.type="text/css";a.rel="stylesheet";a.charset="UTF-8";a.href=b;f(a)}function _isNS(b){b=b.split(".");for(var a=d,c=0;cvar gtbTranslateOnElementLoaded;(function(){var lib = null;var checkReadyCount = 0;function sendMessage(message, attrs) { var data = document.getElementById("gtbTranslateElementCode"); for (var p in attrs) { data.removeAttribute(p); } for (var p in attrs) { if ("undefined" != typeof attrs[p]) { data.setAttribute(p, attrs[p]); } } var evt = document.createEvent("Events"); evt.initEvent(message, true, false); document.dispatchEvent(evt);}function checkLibReady (){ var ready = lib.isAvailable(); if (ready) { sendMessage("gtbTranslateLibReady", {"gtbTranslateError" : false}); return; } if (checkReadyCount++ > 5) { sendMessage("gtbTranslateLibReady", {"gtbTranslateError" : true}); return; } setTimeout(checkLibReady, 100);}gtbTranslateOnElementLoaded = function () { lib = google.translate.TranslateService({}); sendMessage("{EVT_LOADED}", {}, []); var data = document.getElementById("gtbTranslateElementCode"); data.addEventListener("gtbTranslate", onTranslateRequest, true); data.addEventListener("gtbTranslateCheckReady", onCheckReady, true); data.addEventListener("gtbTranslateRevert", onRevert, true); checkLibReady();};function onCheckReady() { var ready = lib.isAvailable(); sendMessage("gtbTranslateLibReady", {"gtbTranslateError" : !ready});}function onTranslateRequest() { var data = document.getElementById("gtbTranslateElementCode"); var orig = data.getAttribute("gtbOriginalLang"); var target = data.getAttribute("gtbTargetLang"); lib.translatePage(orig, target, onProgress);}function onProgress(progress, opt_finished, opt_error) { sendMessage("gtbTranslateOnProgress", {"gtbTranslateProgress" : progress, "gtbTranslateFinished" : opt_finished, "gtbTranslateError" : opt_error});}function onRevert() { lib.restore();}})(); (function(){var d=window,e=document;function f(b){var a=e.getElementsByTagName("head")[0];a||(a=e.body.parentNode.appendChild(e.createElement("head")));a.appendChild(b)}function _loadJs(b){var a=e.createElement("script");a.type="text/javascript";a.charset="UTF-8";a.src=b;f(a)}function _loadCss(b){var a=e.createElement("link");a.type="text/css";a.rel="stylesheet";a.charset="UTF-8";a.href=b;f(a)}function _isNS(b){b=b.split(".");for(var a=d,c=0;cvar gtbTranslateOnElementLoaded;(function(){var lib = null;var checkReadyCount = 0;function sendMessage(message, attrs) { var data = document.getElementById("gtbTranslateElementCode"); for (var p in attrs) { data.removeAttribute(p); } for (var p in attrs) { if ("undefined" != typeof attrs[p]) { data.setAttribute(p, attrs[p]); } } var evt = document.createEvent("Events"); evt.initEvent(message, true, false); document.dispatchEvent(evt);}function checkLibReady (){ var ready = lib.isAvailable(); if (ready) { sendMessage("gtbTranslateLibReady", {"gtbTranslateError" : false}); return; } if (checkReadyCount++ > 5) { sendMessage("gtbTranslateLibReady", {"gtbTranslateError" : true}); return; } setTimeout(checkLibReady, 100);}gtbTranslateOnElementLoaded = function () { lib = google.translate.TranslateService({}); sendMessage("{EVT_LOADED}", {}, []); var data = document.getElementById("gtbTranslateElementCode"); data.addEventListener("gtbTranslate", onTranslateRequest, true); data.addEventListener("gtbTranslateCheckReady", onCheckReady, true); data.addEventListener("gtbTranslateRevert", onRevert, true); checkLibReady();};function onCheckReady() { var ready = lib.isAvailable(); sendMessage("gtbTranslateLibReady", {"gtbTranslateError" : !ready});}function onTranslateRequest() { var data = document.getElementById("gtbTranslateElementCode"); var orig = data.getAttribute("gtbOriginalLang"); var target = data.getAttribute("gtbTargetLang"); lib.translatePage(orig, target, onProgress);}function onProgress(progress, opt_finished, opt_error) { sendMessage("gtbTranslateOnProgress", {"gtbTranslateProgress" : progress, "gtbTranslateFinished" : opt_finished, "gtbTranslateError" : opt_error});}function onRevert() { lib.restore();}})(); (function(){var d=window,e=document;function f(b){var a=e.getElementsByTagName("head")[0];a||(a=e.body.parentNode.appendChild(e.createElement("head")));a.appendChild(b)}function _loadJs(b){var a=e.createElement("script");a.type="text/javascript";a.charset="UTF-8";a.src=b;f(a)}function _loadCss(b){var a=e.createElement("link");a.type="text/css";a.rel="stylesheet";a.charset="UTF-8";a.href=b;f(a)}function _isNS(b){b=b.split(".");for(var a=d,c=0;cvar gtbTranslateOnElementLoaded;(function(){var lib = null;var checkReadyCount = 0;function sendMessage(message, attrs) { var data = document.getElementById("gtbTranslateElementCode"); for (var p in attrs) { data.removeAttribute(p); } for (var p in attrs) { if ("undefined" != typeof attrs[p]) { data.setAttribute(p, attrs[p]); } } var evt = document.createEvent("Events"); evt.initEvent(message, true, false); document.dispatchEvent(evt);}function checkLibReady (){ var ready = lib.isAvailable(); if (ready) { sendMessage("gtbTranslateLibReady", {"gtbTranslateError" : false}); return; } if (checkReadyCount++ > 5) { sendMessage("gtbTranslateLibReady", {"gtbTranslateError" : true}); return; } setTimeout(checkLibReady, 100);}gtbTranslateOnElementLoaded = function () { lib = google.translate.TranslateService({}); sendMessage("{EVT_LOADED}", {}, []); var data = document.getElementById("gtbTranslateElementCode"); data.addEventListener("gtbTranslate", onTranslateRequest, true); data.addEventListener("gtbTranslateCheckReady", onCheckReady, true); data.addEventListener("gtbTranslateRevert", onRevert, true); checkLibReady();};function onCheckReady() { var ready = lib.isAvailable(); sendMessage("gtbTranslateLibReady", {"gtbTranslateError" : !ready});}function onTranslateRequest() { var data = document.getElementById("gtbTranslateElementCode"); var orig = data.getAttribute("gtbOriginalLang"); var target = data.getAttribute("gtbTargetLang"); lib.translatePage(orig, target, onProgress);}function onProgress(progress, opt_finished, opt_error) { sendMessage("gtbTranslateOnProgress", {"gtbTranslateProgress" : progress, "gtbTranslateFinished" : opt_finished, "gtbTranslateError" : opt_error});}function onRevert() { lib.restore();}})(); (function(){var d=window,e=document;function f(b){var a=e.getElementsByTagName("head")[0];a||(a=e.body.parentNode.appendChild(e.createElement("head")));a.appendChild(b)}function _loadJs(b){var a=e.createElement("script");a.type="text/javascript";a.charset="UTF-8";a.src=b;f(a)}function _loadCss(b){var a=e.createElement("link");a.type="text/css";a.rel="stylesheet";a.charset="UTF-8";a.href=b;f(a)}function _isNS(b){b=b.split(".");for(var a=d,c=0;c
 



Egyebek
e-Ellenőrzőkönyv
e-SZAKMA
Keresés a honlapon
Informatika
Tanárok oldalai
Nava különgyűjtemény
Érettségi tablók
Honlaptérkép
Nyomonkövetés
Google English
 
Kép